* »

donderdag 30 juli 2009

Interview met Luna van Maanisch

Voor mijn cursus schrijven voor het web kreeg ik de huiswerkopdracht om een interview af te nemen en te schrijven voor internet. Dus ik ging gisteren op mijn fiets naar Amsterdam Noord. Met het pondje stak ik het IJ over en na een stukje fietsen kwam ik in een schattige dorpse omgeving....Hier zou ik ook wel willen wonen later als ik groot ben!

Hier het interview!!
“mensen blij maken, dat geeft me energie en kracht”
Luna is 33 en woont in Amsterdam. Ze studeerde aan het Grafisch Lyceum in Utrecht en is afgestudeerd in media- en informatiemanagement. Sinds 2001 houdt ze haar eigen ‘life log’ bij, waar haar lezers kunnen meeleven met het roerige leven van Luna. Daarnaast maakt ze pluchen poesjes: www.ploesiepoesie.nl en is freelance tekstschrijver voor seksblad FOXY.Met Bruce Lee is het allemaal begonnen
Creativiteit zat er al vroeg in bij Luna. Haar moeder was coupeuse en maakt dingen van vilt. Haar oma was ook creatief: zij borduurde, en zelfs overgrootoma knoopte kleden van wol. “Eigenlijk wilde ik ornitholoog worden, dat is een soort vogelbioloog. Ik heb altijd al wat met dieren gehad en ben vooral gek op poezen. En dat terwijl ik vroeger allergisch was voor katten! Nu maak ik pluchen poesjes. Mensen sturen een foto van hun kat en ik maak dan een look-a-like. Ik krijg veel enthousiaste reacties. De eerste ploesiepoesie die ik maakte was van mijn kat Bruce Lee. Bruce is mijn muze en met hem is alles begonnen.”

Freelance betekent vrijheid
Luna groeide op in Tiel en studeerde in Utrecht. Tijdens haar opleiding begon ze met schrijven. Via haar stage bij een skate- en surfblad voor jongens (Reload Magazine) ontstond de weblog Electric Luna. Na haar afstuderen werd ze gevraagd om in vaste dienst te komen bij het tijdschrift. “Ik heb het welgeteld drie maanden volgehouden! Het voelde niet goed om voor geld een weblog bij te houden, zeker niet een hele persoonlijke weblog met veel bezoekers.” Na 1,5 jaar werd Electric Luna dan ook omgevormd tot Maanisch.com en vanaf dat moment had ze de vrijheid om zelf te beslissen waar ze over wilde schrijven. In die tijd begon ze ook met stukjes schrijven voor het seksblad Foxy.

Gapende kut om 8 uur ’s morgens
Schrijven voor een seksblad brengt soms vreemde zaken met zich mee.
“Ik ben wel eens op zoek naar dingen en dan kom je plaatjes tegen van beestenseks...ieks! Of ’s ochtends een gapende kut... Ik kijk niet meer zo op van dat soort dingen. Ik ben best wel wat gewend, maar niet ’s ochtend om 08.00! Goedemorgen!! Eerst maar even koffie. Of drie.”

Mensen blij maken
Luna blijft in de toekomst schrijven en sowieso voor Maanisch. Ze wil haar bedrijf uitbouwen en zou momenteel graag wat meer financiële zekerheid willen.
“Ik zal altijd leuke dingen blijven maken. Het is zo cool dat mensen enthousiast hun poezenfoto’s en lieve bedankjes sturen. Dat geeft me energie en ik put kracht uit het enthousiasme van mensen. Ik pak de ploesiepoesjes mooi in met strikjes en kaartjes. Dat is wat ik wil: mensen blij maken.”

Luna Quick &Dirty
Film: Moulin Rouge, geweldige beelden!
Boek: Imageca van Clive Barker. Ik ben gek op fantasy.
Kledingstuk: Jurkjes!!
Eten: Ik ben een 'met vlagen eter'...ik kan weken hetzelfde eten. Als ik iets moet kiezen, dan kies ik voor pasta.
Een betere wereld door?
Iedereen mag wel wat aardiger voor elkaar zijn: niet bellen als je staat af te rekenen, sorry zeggen als je iemand aanstoot. Meer bewustzijn wat je eet, wat je weggooit, de tv die de hele dag aanstaat. Leef in het nu!

1 reacties:

Anoniem zei

leuk interviewtje hoor..Sandra