* »

zondag 10 februari 2008

Zitfeestjes

Mijn vader viert zijn verjaardag altijd groots. Het assortiment tafels alleen al: 3 borreltafels aan de rand van de dansvloer, waar de mensen even kunnen uitpuffen, een tafel met de meest heerlijke zelfgemaakte hapjes en niet te vergeten een tafel vol met sterke drank en andere alcoholische versnaperingen. Maar het allerbelangrijkste is toch wel de magische dansvloer van ongeveer drie bij vier meter. Zodra er ongeveer drie drankjes per persoon zijn genuttigd ontvouwt zich vanaf een uurtje of 00.00 een waar spektakel. Waar de jongeren toch altijd minstens een uurtje of drie nodig hebben om ‘er in te komen’, staan de eerste 'oudere jongeren' al direct te swingen en binnen drie minuten staat de hele dansvloer vol. Dit alles wordt argwanend gadegeslagen door de jongere generatie: de nichtjes, de neefjes, de dochters, de aanhang...

Mijn verjaardag daarentegen is een ouderwets zitfeestje. Mijn vader heeft een aantal jaar geprobeerd om die vrienden van mij mee te sleuren voor een swingpartijtje. “Zet eens wat dansmuziek op,” roept mijn vader altijd. “Pap dit IS dansmuziek,” terwijl de housetunes met een vette bas door de kamer klinken. Onbegrijpelijk vindt mijn vader. “Jullie lijken wel een stelletje ouwe lullen, kunnen jullie niet meer ouderwets swingen?”

Hier zit nou net het verschil. Ik vier mijn verjaardag met een zitfeestje, mijn vader swingt het dak eraf op zijn eigen feest. Dansen doe ik in de club, maar mijn verjaardag vier ik elk jaar standaard met dezelfde ingrediënten: vrienden en familie, een keurig kringetje, een toastje, een biertje, een wijntje, een cocktailtje, gesprekken over huizen kopen, carrières, baby’s, een Hoops en Yoyo verjaardagskaart...

Heerlijk ouderwets en gezellig. Geweldig toch, zo’n generatiekloof ;-)

Schade:

4 flessen rode wijn
4 flessen rosé
4 flessen witte wijn
1 kratje bier
halve fles wodka
halve fles Bacardi Coconut
Kokosmelk
Pak ananassap
Pak appelsap
Pak Jus d’orange
6 zakken chips
nootjes
toastjes
brie
selderie salade
kipkerrie salade
kruidenboter
8 bananen
1 meloen
1 mango
doosje frambozen

3 reacties:

Anoniem zei

hoera voor de zitfeestjes, lekker gezellig lekker aan de babbel met wijntjes en lekkernij..en later aan de brabbel

Anoniem zei

hahaha het is echt waar ik heb je vaders feestjes mogen meemaken. Je hebt in ieder geval nog wel het excuus dat je niet over de ruimte voor een dansvloer beschikt...
x Caro

Anoniem zei

ik vond het een gezellige verjaardag. Had sommigen al jaren niet meer gezien!