* »

vrijdag 14 maart 2008

Celebrity Rehab

Mijn god, denk je dat je alles wel een keer gezien hebt, kom jij tijdens het zappen bij het programma Celebrity Rehab terecht. Deze reallifeserie geeft een kijkje achter de schermen van een celebrity afkickkliniek. Veel sterren worden verleid door de verdovende werking van alcohol en drugs. Als ze in een afkickkliniek belanden zijn de deuren voor de buitenwereld gesloten. Acht bekende Amerikanen worden gevolgd in de strijd tegen hun verslaving, vanaf 13 maart te zien op RTL 5. Op 1 na (een van de Baldwinbroertjes) ken ik deze bekendheden niet, maar blijkbaar zijn er nog mensen zo gek te krijgen om op tv zich aan te melden voor zo'n programma.

Het lijkt een nieuwe trend, beroemdheden met een openlijke drank- of drugs verslaving die in Rehab gaan. Amy Winehouse, Britney Spear, Lindsay Lohan, Peter Doherty, Kirstin Dunst en (uiteraard) de trendsetter Kate Moss, de lijst lijkt oneindig. Allen worden dagelijks besproken in de media wanneer ze weer eens bezopen en van het padje op de gevoelige plaat worden vastgelegd en hun gang maken naar de afkickkliniek. Ik was benieuwd wat ze daar nu eigenlijk in zo'n kliniek doen, als het klaarblijkelijk zo makkelijk is om de volgende dag weer uit te checken. Ik moet bekennen dat ik met open mond van verbazing heb gekeken. Hoe kun je zo laag zinken. Er was een man die meer dood dan levend werd binnengebracht, de lege fles wijn nog in zijn hand. En dan de verslavingen: dagelijks bingedrinken, vaak in combinatie met slaap- en kalmeringsmiddelen plus allerlei andere poeders en pillen. Dit staat toch heel erg ver van me af. Maar ik ben dan ook geen beroemdheid. Misschien moeten we bij unity voortaan niet alleen waarschuwen dat je beter geen drugs kunt gebruiken als je zwanger bent, als je psychische problemen hebt of als je niet lekker in je vel zit, maar ook dat je zeker geen drugs moet gebruiken als je ook maar enigszins een celebrity bent!

Gelukkig komt er wel veel moois voort uit deze ellende. Alleen het liedje "Rehab" van Amy Winehouse al:
The man said why you think you here?

I said I got no idea

I'm gonna, gonna lose my baby

So I always keep a bottle near

He said I just think you're depressed

Yes me, baby, and the rest



They tried to make me go to rehab but I said no, no, no

Yes I been blind but when I come back you'll know, know know

I don't got the time

And if my daddy thinks I'm fine

You tried to make me go to rehab but I won't go, go, go





Ook heb ik laatst het levensverhaal van Anthony Kiedis van de Red Hit Chili Peppers gelezen "Scar Tissue". Het boek is niet geweldig geschreven maar je wordt wel meegesleept in een leven waar je je in de verste verte geen voorstelling van kunt maken. Een leven wat heel ver afstaat van de 'gewone mens' en juist daarom zo intrigerend. "Anthony Kiedis is in zijn leven tot het uiterste gegaan. Tot nu toe konden we alleen door zijn songteksten een glimp opvangen van de man achter de zanger en tekstschrijver van de Red Hot Chili Peppers. Zijn drugsverslaving, die al op zeer jonge leeftijd begon, omdat zijn dealende vader drugs door zijn bananen prakte, de gruwelen van het afkicken, liefde en seks, de spanningen binnen de band, en de dood van Hillel Slovak. In Scar Tissue legt Anthony Kiedis zijn ziel bloot en geeft hij een onthullend verslag van het boeiende leven dat hij leidt."


Ook Anthony Kiedis schrijft misschien wel mede dankzij zijn drugsproblemen de mooiste teksten.

My friends are so depressed
I feel the question of your loneliness
Confide...'cause I'll be on your side
You know I will, you know I will

Ex-girlfriend called me up
Alone and desperate on the prison phone
They want to give her seven years
For being sad

I love all of you
Hurt by the cold
So hard and lonely too
When you don't know yourself

My friends are so distressed
And standing on the brink of emptiness
No words I know of to express this emptiness

I love all of you
Hurt by the cold
So hard and lonely too
When you don't know yourself

Imagine me, taught by tragedy
Release is peace

I heard a little girl
And what she said was something beautiful
To give your love no matter what
Is what she said

I love all of you
Hurt by the cold
So hard and lonely too
When you don't know yourself


Tot slot vraag ik mezelf af waarom ik stiekem smul van deze verhalen. En samen met mij vele anderen..


Celebrity Rehab, 21.30 uur, RTL 5
Anthony Kiedis - Scar Tissue

1 reacties:

carrotpreacher zei

Hi, great blog, I noticed you have Donnie Darko as one of your favorites...read my blog for 3/14/08...you may like it :)