* »

maandag 3 maart 2008

Illegale feestjes

Ik ben in mijn leven op heel wat illegale feestjes geweest. Mijn feestcarrière begon in duistere technohollen als het Vrieshuis, Entrepot dok en de oude graansilo. Ik herinner met simpele, gekopieerde flyertjes op een velletje papier met zwart wit teksten..Kale tunes, donkere zalen en veel blije mensen. Vette muziek daar, maar geen idee wie er draaide (Remy!).. maar 1 ding is zeker, toen is mijn liefde voor techno geboren. Toen heette het nog geen techno, maar had je mellow en hardcore. Vage kantoorpanden, oude ziekenhuizen, pakhuizen en vuige kelders deden dienst als ruimtes voor de meest vage feesten. Van brandveiligheid, vergunningen, EHBO en regeltjes hadden maar weinig mensen kaas gegeten..gewoon gaan!

Zo ben ik een keer na een Awakenings naar een after geweest in het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis (OLVG). Dat pand was destijds gekraakt en er was een feestje gaande. Het leuke aan dit feest was dat je heerlijk rond kon dwalen. En ik kan je vertellen dat het behoorlijk spooky is om rondte dolen door een oud ziekenhuis waar de operatietafels er gewoon nog stonden..

Ook hadden vriendin S. en ik ooit het gerucht gehoord dat Lab4 zou draaien, een doorgedraaid duo uit Londen die het toen zeer populaire gefreakte UK hardhouse draaide (HQ!). Aangezien vriendin S. een jaar in Londen had gewoond en helemaal into Lab4 was gingen we op pad. Het zou plaatsvinden in een pand tegenover het UPC gebouw bij Sloterdijk, waar destijds de Getaway feestjes werden georganiseerd. Daar aangekomen bleek er van een feest gaan sprake, de loods was plotseling een gewone werkplaats geworden. Ik zie ons nog zitten bij de bushalte...wat nu? We besloten gezellig een pilletje te nemen en vrienden te bellen die onderweg waren naar Ruigoord. We werden opgepikt en reden naar Spaarnwoude waar al snel bleek dat Ruigoord uitverkocht was. Kan dat ook? Ja dat kan. De vriend met wie we meereden wist toevallig dat er vaak feestjes werden gegeven in het wonderschone recreatiegebied, dus wij reden met het raam open door het pikkedonkere Spaarnwoude op zoek naar tunetjes...Op een gegeven moment liep er een meisje, moederziel alleen op de weg..Wij stoppen en vragen wat ze aan het doen was, zo in de middle of nowhere. Ze was aan de lsd en was heerlijk aan het trippen. We hebben haar voor de zekerheid maar meegenomen want het was natuurlijk een bizar verhaal dat ze daar helemaal alleen liep. Na een tijdje rondrijden hoorde we eindelijk een beat! Er stond welgeteld 1 partytent waar je halve liters bier kon kopen, 1 soundsystem en 1 lamp en ongeveer 30 dansende mensen onder een heldere sterrenhemel in the middle of nowhere..die nacht staat voorgoed in mijn geheugen geschrift.

Ook feestjes van Zirk waren altijd bizar, illegaal en underground. In weilanden, loodsen en kantoorpanden tuigde de organisatie hun shit op, compleet met fluor lampen en hypnotiserende tekeningen aan de muur. Ook de afterparties van Legalize waren altijd zeer gezellig, vooral omdat ze nooit toestemming hadden voor die feesten maar de parade uiteindelijk toch altijd weer neerstreek in de Oostelijke of Westelijke Handelskade van Amsterdam. En dan maar afwachten tot de politie een einde zou maken aan de gezelligheid of niet.

De beste feestjes die ik heb meegemaakt waren de feestjes van de organisatie Club60 die meestal plaats vonden in een oud schoolgebouwtje in Amsterdam Noord. Ik herinner me een thema lief/stout, iedereen maar dan ook werkelijk iedereen liep daar in de meest extreme outfits rond. De deal was 40 gulden entree inclusief alles. In de ene zaal was een draaiend podium met bankstellen erop en allerhande vage bandjes die aan het spelen waren. Rond om tafels vol met drank, snoep en, heel belangrijk, niet te missen: een tosti apparaat. In de andere zaal was een complete dansvloer met in alle kleuren van de regenboog oplichtende tegels, a la Billy Jean en veel vrolijk uitgedoste mensen. De een was aan het tennissen in tennistenue, de ander hing in een pooierpak in de ringen, het was tenslotte een oude gymzaal. Heerlijk om weer even kind te zijn en lekker gek te doen.

Dan had je nog een vet feest dat elk jaar werd georganiseerd werd op Hemelvaart, Rijkshemelvaart: 'een militair komplex gekraakt in 1989. De rijkshemelvaartdienst heeft zich ontwikkeld tot een vrijstaat waar tientallen mensen zelf invulling geven aan hun manier van wonen en werken.' Wat ik nog weet is dat je met tram 2 naar de een na laatste halte moest, vervolgens eindeloos lopen door een woonwijk, de snelweg onderdoor en uiteindelijk kwam je terecht bij een soort van hippiedorp ergens in Nieuw Sloten. Het terrein had een bunker en wat oude panden zonder ramen. In de bunker werden standaard lachgasballonnen uitgedeeld en op de bunker zat iedereen in het zonnetje te genieten van de reggae deuntjes. Klimmend op een gevaarlijke ladder kon je op de 1e verdieping van het pand komen waar de meest freaky voorstellingen werden gegeven. Beneden werd rond middernacht een groot kampvuur gemaakt. Ook hier weer vele vage wandelingen gemaakt op zoek naar wc's: de bosjes, om af en toe uit te komen bij een caravan waar dan ook weer een minifeestje voor 3 personen aan de gang was. Ik heb nog een mooi filmpje gevonden van deze legendarische feesten.

Gisteren was ik eindelijk weer eens een ouderwets spannend feestje op het spoor: Undergrounded. De locatie kregen we 1 dag van tevoren door via de mail. Zuid-Oost what the fuck? Wij erheen met de metro, al lopend door het verlaten bedrijvenpark in Bullewijk. Het blijft een apart iets, zo ergens lopend waar geen hond loopt, op weg naar een onbekend feest op een vreemde locatie. Naast de Macdrive hoorden we de welbekende bas van de pompende house. De locatie was een oud en rond Chinees restaurant. En ineens kreeg ik een deja vu...ik ben hier al een keer geweest! Geen idee waar ik vandaan kwam en met wie ik daar ben geweest, iemand? Het is een rond gebouw met bij binnenkomst een Titanic achtige trap naar boven, met rood tapijt en gouden trapleuningen. Bij boven komst kwamen we erachter dat je een echt rondje kunt lopen, sterker nog, de dansvloer draait en de dj draait gezellig mee. Vette locatie dit: donker, tapijt, veel dertigers, fijne acid en beneden techno, ouderwets vissersdoeken (waar kom je dat nog tegen?), volop ingebouwde barretjes en hier en daar een gezellig plant....precies zo als vroeger! Helaas was het ongeveer 40 graden maar de oude tijden herleefde in ieder geval bij mij.

Mijn partyflock agenda heb ik zo goed als mogelijk bijgehouden sinds 1999 en de teller staat inmiddels op 195 feesten. Uiteraard staan alle underground feestjes hier niet bij...die leven voort in mijn herinnering. XTC slecht voor je geheugen? Misschien wel, maar alle fijne, vage, vreemde, vette, gezellige, bizarre, spannende,vieze, coole, gare, door de ME afgelaste, tot in de kleine uurtjes doorgaande feesten zal ik nooit vergeten. Good times, good times, good times, GOOD TIMES!

Hier een selectie van foto's van club60

4 reacties:

Anoniem zei

Smurf, smurf......!
Die goeie oude tijd!


heb jij je Cyberdog jassie nog??

Anoniem zei

Mooie versjeesde foto's zijn dat :)
Van die goeie ouwe tijd!

Van mij mogen dit soort feestjes terugkomen, inclusief sfeer. Dat Undergrounded feestje was trouwens wat sfeer en muziek betreft inderdaad erg fijn! Vooral beneden, lekker tjdloze no-nonsense techno.

Mijn meest bijzondere locatie voor een illegale is denk ik toch wel de (gekraakte) oude IT geweest. Toch een stukje dance-historie waar je dan met een illegalie afscheid van neemt.

Anoniem zei

ik zit dit nou net effe te lezen, maar inderdaad wat een bizar gave vage underground feestjes waren dat zeg!

...ik zou er zo weer heen gaan :)

Brentr Spar zei

Voor Undergrounded waren er in dat pand, de feestjes van Insomnia-party.
Dat was ook altijd gekkenhuis daar.