* »

zondag 16 maart 2008

Kutsigaretten

Ik was laatst Oprah Winfrey aan het kijken (nou ja internetten, roken, relaxen en tussendoor even naar de tv loeren) en dit keer had ze mijn aandacht te pakken. Normaal gesproken voel ik me totaal niet aangesproken door de onderwerpen die Oprah aansnijdt: ik ben nu eenmaal geen zwarte, lesbische, gehandicapte, voedingsdeskundige die deel willen nemen aan het Angelnetwork en tijdens de dagelijkse bezinning, waarheen, waarvoor, wat wil ik in dit leven en hoe overleef ik een orkaan, de boeken van de Oprah Winfrey boekenclub leest. Of zoiets. Maar deze uitzending ging over stoppen met roken. Jaaaa dat wil ik al jaren! Ik haat het om verslaafd te zijn. Ik haat die stinkende kankerdingen. Ik wil er voorgoed klaar mee zijn. En na vele mislukte stoppogingen was er eindelijk iemand die mij ECHT kan helpen. Oprah herself! Ik ging er eens goed voor zitten en stak een sigaretje op.

Ik rook ongeveer vanaf mijn 20e en ben al heel vaak gestopt. Op zich lukte dat altijd wel aardig (heb ik dan toch wilskracht?) maar het volhouden blijft toch het moeilijkste gedeelte. Toen ik nog jong was, zei ik geen nee tegen een lekker voorbijkomend jointje. En voordat ik het wist was ik dagelijks een jointje aan het roken. Maar ik rookte niet! Maar zo werkt dat dus niet. Blowen is best lekker, maar elke dag stoned worden was natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Uiteindelijk ging ik dan maar weer roken. Toen ik drie maanden naar Australië ging, ben ik voor het eerst die hele periode gestopt met roken en daar kwam ik tenminste niet in situaties terecht waar jointjes zo makkelijk als in Nederland voorbij kwamen. Ook de prijs van een Australisch pakje sigaretten speelde destijds mee. Als je op reis bent is het zonde om 11 gulden per dag uit te geven van je toch al minimale budget voor drie maanden. Nooit gedacht dat ik nu zonder problemen 4 euro uitgeef (4 euro!! Dat is bijna 10 gulden!!) aan een pakje peuken. Maar goed.

Na drie heerlijke rookvrije maanden kwam ik weer in Nederland en ik bleef gestopt met roken. Tot mijn vriendinnetje uit New York met haar Amerikaanse vriend een bezoekje bracht aan Nederland. En wat doen Amerikanen als eerste als ze in Amsterdam zijn? Juist, ze rennen naar de eerste de beste coffeeshop. En Marloes? Die nam gezellig ook een haaltje...Het begin van het einde. Zucht. In december 2006 ben ik weer eens gestopt. Acht heerlijke rookvrije maanden, tot het na het supergezellige Lief festival in Utrecht weer mis ging. Feesten zonder roken blijft een valkuil. En nu ben ik alweer drie maanden fulltime aan het roken. Maar de verlossing is nabij! Oprah gaat mij helpen!

Na drie kwartier verhalen aangehoord te hebben van alle Amerikaanse huisvrouwen die niet kunnen leven zonder hun sigaret, was al mijn hoop gevestigd op Dr. Oz die bij Oprah op de bank zat en mij beloofde dat hij DE ULTIEME tips had om te stoppen. Reclame na reclame zat ik op de bank te wachten op wat ging komen. Tegen het einde van de uitzending zat ik nog steeds hoopvol te wachten op de ultieme tips. Ik had alle gasten aangehoord, ik had foto’s gezien van rokerslongen, ik had alle ziektes voorbij zien komen. Niets dat ik nog niet wist... De laatste 5 minuten van de show kwamen dan toch drie tips.

1. Set a date.
Okay hier kan ik wel wat mee. 1 april gaat het worden.

2. Take medicine: Chantrix or Wellbutrin.
What the fuck? Medicijnen? Wellbutrin, zoals de deskundigen aangaven, was een antidepressiva want tja rokers zijn toch ook best depressief. Wat is dit nu weer voor een belachelijke tip? De deskundige gaf ook nog eens aan dat Chantrix redelijk wat bijwerkingen gaf. Misselijkheid, overgeven. Maar ach dan eet je tenminste niet zo veel. Dat scheelde weer, want veel mensen stoppen niet met roken uit angst om dik te worden, zei die Oz-vent met een cynisch lachje. Nou ja zeg. Liever kanker, longemfyseem, stinkend, verslaafd maar wel DUN, dan vrij van verslaving, minder kans op allerlei levensbedreigende ziektes, goede smaakpapillen, maar helaas pindakaas wel DIK! Ik viel bijna van mijn stoel....Dan de laatste tip. De eindtune van Oprah klonk al. Help, schiet op! Al mijn hoop vestigde zich op die allerlaatste tip, mijn strohalm, mijn levenredder...

3. Go to oprahdotcome and sign in for support.

EN DAT WAS HET!! Die trut van een Oprah boorde me gewoon een schijtkuthoerenuitzending door mijn neus! Zucht. Ik ga het maar weer op wilskracht doen. Een datum heb ik al. Ik wens mezelf veel succes.

6 reacties:

Anoniem zei

enne, dan is het zeker een grapje he!!
daar trappen wij niet in..
IK HAAT 1 APRIL grapjes


x susan

Anoniem zei

Ik wens je ook veel succes Loeszebeest!

Want roken is vies en zoooo last century!

Maar wel weer een heel erg vermakelijk blogje hihi!

Lebberrr!
Pascalle

Unknown zei

1 april is een goeie datum.
Als het je dit keer lukt om het vol te houden ben je op 1 juli niet 1 van die losers die steeds naar buiten moeten om te roken...

dutchie zei

Hhaha!Die dokter oz heb ik al vaker voorbij zien komen. :P
Succes

Anoniem zei

rook je dan weer? op je verjaardag toch niet?
Maar 1 ding..zolang Koen niet stopt met thuis roken, vrees ik dat het veel te moeilijk blijft..Echt waar..bij ons mag niemand binnen roken..en ik denk dat dat het wel makkelijker maakt...Ik rook nu alleen nog bij jou thuis (gheghe) én op feesten en partijen!

Anoniem zei

Hey Marloes!
Ik kwam via je hyves op deze site; heb in een deuk gelegen! YOU GO GIRL! XXXYvette