* »

dinsdag 1 januari 2008

Loesz en de Jelli

Al vier weken ben ik de zelfhulp alcohol online aan het testen. De Jellinek zocht iemand die gedurende 4 weken de zelfhulp alcohol, cannabis of cocaïne wilde doen. Je moet daarbij de rol spelen van iemand die gebruikt en wilt minderen. Bedoeling is dat je inlogt en daarna elke dag invult op welke momenten, de door jou verzonnen persoon, trek krijgt of daadwerkelijk gebruikt.

De bedoeling is om na te gaan of de zelfhulp technisch gezien optimaal werkt en of alle feedback die het programma (in de vorm van resultaten, welkomstteksten, mails) geeft, goed aankomt. Bedoeling is dus ook dat je alles wat je vreemd vindt of niet vindt kloppen opschrijft.

"Zal ik maar gewoon alcohol doen, want blowen doe ik al jaren niet meer". Dat mag. Ik speel gewoon mezelf want zo hoef ik niet al te veel na te denken hoe ik me kan inleven in een of ander persoon. Dat kon. Enfin, ik meld mezelf aan. Verzin wachtwoord. Alcohol!. Hihi. Allereerst moet je je doel bepalen: ik kies voor minderen. Per dag moet je aangeven hoeveel je dan wilt/mag drinken. Ik kies voor een realistische doelstelling: doordeweeks niet drinken, in het weekend 2 hooguit 3. Daarna vul ik naar waarheid elke dag in wat ik heb gedronken, waar ik was, met wie en wat ik daarbij dacht. Trouw vul ik in dat ik best veel trek heb, meestal thuis ben na het werk, en denk: " eentje kan geen kwaad" en "ik voel me tevreden", en "ik ben gezellig aan het eten met vriendinnen en daar hoort een wijntje bij." "Het is weekend" is ook populair. Per week krijg ik een mooi grafiekje met kolommen die flink in het rood uitvallen. Oei, dat was niet zoals ik me voorgenomen had. De week erna ben ik godzijdank ziek, eindelijk een mooi grafiekje. De week daarna heb ik een en al borrels van mijn werk, de laatste week is het helemaal drama: allerlei kerstborrels en etentjes. De uitslag is dan ook deprimerend:

"Jammer, het is u niet gelukt om de doelen te bereiken zoals u bij aanvang van het programma heeft opgesteld. Toch is het doorlopen van het programma zeker niet voor niets geweest. Wellicht heeft u nu veel meer inzicht gekregen in uw drinkgewoontes, met name in uw risicosituaties."

"Misschien is de zelfhulp voor u niet het juiste programma. U kunt ook overwegen een internetbehandeling te volgen. U kunt dan regelmatig chatten met een therapeut. Ook kunt u overwegen u zelf aan te melden bij de Jellinek."

Oeps.




http://www.jellinek.nl/zelfhulp/alcohol/

0 reacties: