* »

zondag 13 januari 2008

Vätheisme

Het is geen geheim dat ik Sven Väth een geweldige dj vindt. Een aantal jaar geleden snapte ik niet echt waarom dj’s zo op een voetstuk werden geplaatst. Plaatjes draaien dat kan toch iedereen? Net als veel mensen vond ik dj’s overrated. Voor een uurtje draaien verdienen top dj’s bakken met geld. En waarom? Tot ik Sven Väth ontdekte. Nou ja eigenlijk kende ik Sven al van feesten als Innercity, de Cocoontent op Mysteryland. Maar wie is deze oude rot in het vak?

Sven Väth (Frankfurt am Main, 26 oktober 1964) is een Duitse dj en producer uit Frankfurt am Main. Hij begon met muziek in 1982 en is één van de pioniers in de technoscene. Om deze reden wordt hij ook wel Papa Väth genoemd.
Hij is (mede)stichter van verschillende platenlabels waarvan het bekendste Cocoon Recordings, aldus Wikipedia.

Tot zover de algemene kennis. Terug naar mijzelf. Feesten genoeg in Nederland: gezelligheid, dansje hier, dansje daar, veel theekransjes voor de dj boot. Tot ik eens met mijn kont richting Duitsland ging. Duitse feestjes zijn onbeschrijfelijk. Woorden schieten te kort.
De namen van de feesten klinken als intieme, gezellig pareltjes van samenzijn: Love Family Park, Blauer See, Ruhr in Love, Sonne Mond Sterne..en ze zijn dat ook. Dansen tot je erbij neervalt, dj's als Goden, die iedereen betoveren met hun magische tunes. En Meister Väth speelde vaak de hoofdrol in mijn eigen levensovertuiging. Deze man leeft voor muziek: hij zit al meer dan 25 jaar in het vak, hij heeft zijn eigen Cocoon-imperium opgebouwd dat bestaat uit een boekingskantoor, een platenlabel en de Cocoonclub in Frankfurt, hij geeft beginnende producers en dj's een kans en weet feilloos elk jaar de beste klappers te draaien. Maar in de allereerste plaats is hij een ras-entertainer, iemand die intens geniet van muziek. Zoals hij draait, draait geen ander, er komt altijd liefde uit de boxen! Gude Laune!!

Dit filmpje illustreert haarfijn hoe der Meister intens geniet van de door hem gedraaide plaatjes. Kriebels krijg ik ervan!

En zoals mijn goede vriendin Pascalle al zei..(..)"Mensen die mij langer dan vandaag kennen weten dat ik overtuigd Vätheist ben. Sven is een held. Een genie. Ik zou urenlang kunnen uitweiden over waarom de beste man zo’n held is, maar ik ben bang dat ik sommige mensen dan voorgoed afschrik. Ze zouden denken dat ik een of andere Svenova getuige ben die haar voet tussen de deur zet om iedereen te bekeren tot het Vätheisme…"

Kortom:
Keep the Väth!

3 reacties:

missvanham zei

Jaa helemaal mee eens.

I loVe sVen V.

neem me mee!!
laat je gaan, laat je nemen, gooi je haren loSsss.

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Suza-Q zei

Amen!

Na al een tijdje het gevoel te hebben gehad ingedut te zijn qua parties werd ik afgelopen jaar meegenomen naar Blauer See. Daar heb ik gevoeld wat ik voelde toen ik de eerste keren naar feestjes ging. Die rush, kippenvel, big smile die er de hele dag niet meer af ging. En dat alles drugsvrij, met dank aan Der Mann mit der goldenen Platte!

I feel you!!

X
Susie Q (EF)